S-togets signalsystem vil de næste mange år sende i samme frekvensområde som ulicenseret wifi. Det gør S-togene sårbare overfor cyberangreb, men Banedanmark opgiver indtil videre at flytte frekvenser, da prisen er for høj.
Langs S-banens skinner ligger der over 650 accesspoints, som kommunikerer trådløst med S-togene. I dag sender man i samme frekvenser som kan bruges til wifi. Det vil dog kræve langt over 100 mio. kr. at ændre frekvensområdet, vurderer Banedanmark.
Illustration: Ren Strandbygaard. S-togets signalsystem vil de næste mange år sende i samme frekvensområde som ulicenseret wifi. Det gør S-togene sårbare overfor cyberangreb, men Banedanmark opgiver indtil videre at flytte frekvenser, da prisen er for høj. Sætter du dig ind i et rødt S-tog, tænder for internetdeling på din nyere smartphone, kobler din computer på telefonens wifi, så bliver dine data transporteret side om side med kritiske beskeder fra S-togets signalsystem. Hvis wifi-signalet på din computer taber data, vil du opleve at skærmen hakker eller en hjemmeside indlæses langsomt. Sker det samme for S-togets signalsystem, så bremser toget automatisk.Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.. Du accepterer derudover følgende kontaktbetingelser: Teknologiens Mediehus må lejlighedsvis kontakte dig om arrangementer, konkurrencer, analyser, nyheder, job, undersøgelser og tilbud via e-mail. I e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forekomme markedsføring fra samarbejdspartnere. Du kan til enhver tid indstille dine kontaktpræferencer, under menupunktet ‘Tilladelser & Services’ på din ING/Profil.Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.Koordinator til arbejdsmiljø på anlægsprojekterVil du være med til at optimere Forsvarets Radiokommunikationssystemer?Vagtgående maskinmester søges til Danmarks største vandforsyning Vi kan gætte på så meget; men jeg vil nu hellere høre den officielle begrundelse fra Siemens Mobility.Jeg er enig i at det er et sårbart system. Ikke fordi det deler frekvenser med wifi, men fordi en ekstrem simpel støjsender i lommen på en passager trivielt jammer det hele. Men det er ikke på bordet at gøre noget ved det. Hvis vi beholder systemet som det er, men blot uden at dele frekvenser med wifi, så stemmer jeg for nul løsningen. Der er ingen sikkerhedsrisiko og ingen mulighed for at nogen kommer til skade endsige dør. Toget stopper bare hvis systemet forstyrres. Hvilket så ikke er så heldigt i en krigssituation, hvor en fremmed magt ønsker at sabotere landets infrastruktur og derfor medsimple midler kan få trafikken til at bryde sammen og forhindre folk i at blive evakueret. WiFi til trafiklys er af den årsag heller ikke særlig hensigtsmæssigt. Med den ene hånd ofrer vi milliarder på militær oprustning, og med den anden hånd lader vi som om, krigen aldrig kommer og har opbygget et samfund, som kan lægges ned på 3 dage ved at stoppe gærtilførslen til Føtex :-) Jeg håber i det mindste, at en statshacker ikke via disse WiFi netværk kan åbne en bagdør ind i kritiske computersystemer på den forkerte side af firewall'en, som det kan ske for smart-house systemer med WiFi kommunikation - se Du kender godt begrundelsen. Den er at det var billigere og nemmere at bruge modificeret kommercielt tilgængeligt wifi udstyr i forhold til at udvikle nyt. Vi kan gætte på så meget; men jeg vil nu hellere høre den officielle begrundelse fra Siemens Mobility. Spørgsmålet blev diskuteret for mange år siden her på ing.dk, men uden at de udtalte sig. Nu er der så åbenbart kommet en rapport fra Rambøll, som muligvis omtaler det, så derfor spørger jeg igen. En GPS position fylder 6 bytes plus header og CRC og kan derfor rigelig rummes i 16 bytes, som så skal sendes 2,5 gange pr. sekund fra ca. 135 togsæt. Det giver en nødvendig båndbredde på 43,2 kbit/s, så der virker underligt, at man har brug for 50 MHz til det - ikke engang de 30 MHz, som jeg fik skrevet ovenfor. Selvfølgelig skal der frekvens-, tids- eller kodemultiplekses for at skabe forbindelse til de enkelte togsæt; men 50 MHz båndbredde kan ved yderst simpel, robust og selvklokkende kodning sagtens overføre 50 Mbit/s til én enhed, så en faktor 1000 til multipleksing virker ret vildt og giver en voldsom reduktion af signal/støj forholdet. indtil en eller anden kommer slemt til skade eller dør, så ombestemmer vi os selvfølgelig, for ellers kommer politikerne efter os. Der er ingen sikkerhedsrisiko og ingen mulighed for at nogen kommer til skade endsige dør. Toget stopper bare hvis systemet forstyrres. På sin vis er det fornuftigt at vælge nul løsningen. Alternativet er at bruge et tre cifret millionbeløb på noget der kun er et teoretisk problem. Derfor synes jeg at der mangles svar på de spørgsmål jeg oprindeligt stillede. Vi bliver nød til at vide hvilke forudsætninger det er vi mangler, der gør det så dyrt. NB: banedanmark bruger fiber traces, så det er ikke fordi de skal grave det hele op. Der var en artikel for et par år siden, hvor de tilbød at åbne deres netværk op, så folk nemmere kunne få fiber i privaten. Har dog aldrig set en opfølgning hertil .indtil en eller anden kommer slemt til skade eller dør, så ombestemmer vi os selvfølgelig, for ellers kommer politikerne efter os. Hvis jeg læser din antagelse korrekt, kan det justeres via en simpel firmware opdatering.. Koster det virkelig nye kabler, basestationer, m.m. , til mere end 100mio? Det kan ikke løses. Jeg kan ikke helt huske antallet af kanaler, men systemet anvender et antal kanaler for at undgå interferens mellem access points. Forslaget til at mindske forbruget af frekvens er at anvende færre kanaler med mindre effekt. Dette betyder at signalet fra et access point ikke når så langt og derfor ikke forstyrrer andre access points så langt væk. Til gengæld skal de så stå tættere. Det er lig med at antallet af access points skal øges. De nye master skal have en fiber og strøm. Og ja der ligger naturligvis en fiber allerede, men du klipper ikke bare en fiber halvvejs og kobler noget på. Så der vil være arbejde for entreprenør, fiberteknikere etc. Da det er ved jernbanen, så er det dyrt. Hvis jeg læser din antagelse korrekt, kan det justeres via en simpel firmware opdatering.. Koster det virkelig nye kabler, basestationer, m.m. , til mere end 100mio? Men iflg Bane Danmark var signal området jo ikke vedtaget af Wifi6 standarden, da de implementerede deres løsning. Så virker lidt svært, hvordan de kan have brugt en producents løsninger i wifi, hvis denne standard ikke var lavet færdig, på daværende tidspunkt? De har modificeret kommercielle wifi produkter, som var produceret til 5 GHz wifi. Deres løsning er ikke baseret på wifi 6. Nu da der skrives at der er er overlapning mellem deres signal, og wifi6e, med 30MHz, hvorfor kan de så ikke flytte deres signal 30MHz ned, så de går uden om wifi6e standarden?Umiddelbart under ITS til jernbane er der ITS til vejtrafik. Jeg ved ikke helt præcis hvad det er for nogle anlæg, men det fremgår at de kan anvendes uden tilladelse. Hvilket betyder at myndighederne måske hellere ikke ved hvilke anlæg der er i brug på disse frekvenser. Men kunne det være lyskryds der kommunikere her? Men iflg Bane Danmark var signal området jo ikke vedtaget af Wifi6 standarden, da de implementerede deres løsning. Så virker lidt svært, hvordan de kan have brugt en producents løsninger i wifi, hvis denne standard ikke var lavet færdig, på daværende tidspunkt? Du kender godt begrundelsen. Den er at det var billigere og nemmere at bruge modificeret kommercielt tilgængeligt wifi udstyr i forhold til at udvikle nyt. Vi to kan godt blive enige om at det ikke er særligt svært at lave sit eget, men designerne af systemet har haft en anden opfattelse. Og de er ikke alene da wifi til styring af s-tog er noget der er brugt på mange anlæg verden over. Jeg kan se en pointe i at bruge det samme som der er mange erfaringer med. Som tiden er gået er det dog blevet endnu nemmere at lave sit eget. I dag kan de sådan set bare købe en SDR og lave resten i software. Der er tilmed gode software pakker tilgængelige, eksempelvis GNU Radio.Nu da der skrives at der er er overlapning mellem deres signal, og wifi6e, med 30MHz, hvorfor kan de så ikke flytte deres signal 30MHz ned, så de går uden om wifi6e standarden? Jeg ved godt at rækkevidden er kort med så høj Hz, men der må da være en grund til de ikke kan firmwareopdatere deres base stationer med lidt lavere Hz, -30MHz i dette tilfælde?50MHz er pænt stor båndbredde - kræver signalsystemmet virkelig så meget båndbredde? Det er ret tydeligt ud fra artiklen at Siemens har regnet ud fra noget der ligner worst case scenarier, hvor der ligefrem snakkes om nye fiberkabler, basestationr m.m. Men da den eksisterende afstand må være pænt kort mellem basestationerne, med så høj Hz frekvensområdet, at der kan det vel næppe betyde at der skal trækkes nye kabler? Hvori ligger denne dokumentation for at nye fiberkabler er nødvendige? Hvad er den nuværende afstand mellem basestationerne?Hvad er begrundelsen for, at Siemens Mobility i det hele taget har valgt WiFi, når der kun er behov for lokationsmeddelelser med 0,4 s mellemrum, hvilket kunne klares med ganske få bit/s og dermedHvis man har valgt den høje hastighed for også at kunne opdatere togsoftware via WiFi, kunne den slags vel bare gøres med f.eks. et ethernetkabel under klargøring, da man næppe vil gøre det under drift, så hvad i alverden skal man bruge 30 MHz båndbredde til? I en tid med konflikter, diktatoriske galninge og statshackere virker det heller ikke sønderlig smart at basere sig på et system, der kan forstyrres af enhver for ganske få kroner. Jeg havde nok valgt én eller anden form for kommunikation i lighed med de modulationsformer, der bruges til militære droner, og så valgt samme radiosystem til både fjernbanen og S-tog.
Danmark Seneste Nyt, Danmark Overskrifter
Similar News:Du kan også læse nyheder, der ligner denne, som vi har indsamlet fra andre nyhedskilder.
Vrede over hegn i stationsby: Nærmest en Berlinmur gennem byenPolitikere i Faxe Kommune oppe i det røde felt over anbefaling fra BaneDanmark
Læs mere »
Banedanmark varsler ændringer i trafikken på grund af snevejret i Jylland | NyhederDer er varslet kraftigt snevejr flere steder i Jylland sent i aften indtil i morgen.
Læs mere »
Banedanmark skærer ned på afgange grundet vejretLæs mere her
Læs mere »
Verdens største krydstogtskib sejler på jomfrurejse: Trods klimatiltag er det stadig en sort rejseformSkibet til 14 milliarder kroner kommer også med en betragtelig klimaregning.
Læs mere »
Derfor gik det galt: - Det gør virkelig ondtLæs mere her
Læs mere »
Splid om spildevand fra supersygehus: 'Det bliver så rent, at det kan drikkes'Nyt OUH i Odense har fået lov til at sende renset spildevand direkte ud i et lille vandløb. Det må ikke ske, siger Danmarks Sportsfiskerforbund, der har klaget til Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Læs mere »




