Beyond the Breaking News

Over halvdelen af de nye ministre er kvinder: 'Det er rigtig flot, men ikke socialdemokraternes skyld'

United States News News

Over halvdelen af de nye ministre er kvinder: 'Det er rigtig flot, men ikke socialdemokraternes skyld'
United States Latest News,United States Headlines

Danmark er nu kommet op på niveau med Norge og Sverige, siger ekspert.

11 ud af 21 ministre er kvinder i den nye regering. Her er det beskæftigelse- og ligestillingsminister Ane Halsboe-Jørgensen , statsminister Mette Frederiksen , udlændinge- og integrationsminister Morten Bødskov og undervisningsminister Magnus Heunicke .

11 ud af de i alt 21 ministre er nemlig kvinder. Og det er godt nyt for ligestillingen. Det mener Drude Dahlerup, der er professor emerita fra Stockholm Universitet, og som også er gæsteprofessor på Roskilde Universitet, hvor hun forsker i køn og politik. - Danmark har længe været kendt som et en tredjedelsland, hvor kun en tredjedel i Folketinget, regeringen og kommunalbestyrelser indtil de allerseneste valg har været kvinder.

Derfor er det virkelig flot, men det er ikke socialdemokraternes skyld, siger hun. Blandt de nye socialdemokratiske ministre er seks mænd. Tre af dem er kvinder. Dermed ligger Socialdemokratiet under det, som man i forskningen kalder fuld ligestilling eller paritet.

Paritet er, når fordelingen af mænd og kvinder ligger mellem 45 og 55 procent. For SF er fire ud af fem ministre kvinder. For Moderaterne er det to ud af fire, mens det for De Radikale er to ud af tre. - Socialdemokratiet har længe haft færrest kvindelige ministre.

Det samme gælder blandt partiets folketingsmedlemmer. Men de andre partier i regeringen ligger i paritetskategorien, siger Drude Dahlerup. Drude Dahlerup er professor. Hun har også markeret sig som medstifter af JuniBevægelsen og som EU-modstander.

På Amalienborg roser flere politikere, at der for første gang i danmarkshistorien er flere kvindelige end mandlige ministre. - Jeg synes, det er virkeligt flot at se, at vi nu også har en regering, hvor der er rigtig mange kvinder. Det er godt med diversitet og repræsentation i vores samfund, siger Monica Rubin, der nu er socialminister og minister for nordisk samarbejde for Moderaterne.

Det var også noget, statsminister Mette Frederiksen var stolt af, da de nye ministre trådte frem foran Amalienborg. - Det er en regering med 21 ministre, og for første gang i danmarkshistorien er der nu flere kvindelige minister end mandlige, sagde hun. Den svenske regering bliver her vist frem tilbage i oktober 2022. Her er omkring halvdelen af ministrene kvinder.

Men det har taget lang tid for Danmark at nå hertil, siger Drude Dahlerup. De nordiske lande og Danmark var i 90'erne de første lande i verden til at passere 30 procent-grænsen. Men efter årtusindskiftet gik Danmark i stå og blev overhalet af vores nordiske naboer, og også flere lande i det globale syd. - I Norge og Sverige er der paritet.

På verdensplan er der 10 til 11 procent kvindelige ministre, så Danmark ligger nu i det forreste felt, siger hun. Drude Dahlerup fortæller dog, at de fleste partier i både Norge og Sverige har gjort brug af kvotering, når partierne har udpeget deres kandidater til at stille op til valg. Det store ryk er dog set i lande som Rwanda, Mexico og Bolivia, hvor man har lavet love om paritet.

For eksempel har man i Mexico en lov, der kræver fifty-fifty blandt kandidaterne i partiets mest succesfulde valgkredse, siger Drude Dahlerup.

We have summarized this news so that you can read it quickly. If you are interested in the news, you can read the full text here. Read more:

DRNyheder /  🏆 5. in DK

 

United States Latest News, United States Headlines

Similar News:You can also read news stories similar to this one that we have collected from other news sources.

Rumænske og italienske byggearbejdere protesterer over løn i DanmarkRumænske og italienske byggearbejdere protesterer over løn i DanmarkPar af teknisk byggearbejde i konkurs beder om løn og får politisk opmærksomhed
Read more »

Regeringsdannelsens rekord lang varighed: Danmark præger sig med mistillidRegeringsdannelsens rekord lang varighed: Danmark præger sig med mistillidRegeringsforhandlingerne efter DS valget til 24. marts har skabt rekordvarigheden, høj mistillid og spørgsmål til politiets evne til at holde rigtigt. Med moderater Brett meuls ler en rolle !
Read more »

Regeringen lægger op til grundlæggende ændringer i Energinet på grund af elnettets kapacitetsproblemerRegeringen lægger op til grundlæggende ændringer i Energinet på grund af elnettets kapacitetsproblemerDanske Bank og Rambøll er partnere på Børsen Bæredygtig. Derfor er alle artikler frit tilgængelige for alle læsere. Problemer med udvidelse af elnettet har fået plads i regeringsgrundlaget, hvor der er lagt op til grundlæggende ændringer i det statslige selskab. Problemerne har nu ramt mindst 270 projekter landet over. Kapacitetsproblemer i elnettet har sat godkendelsen af nye projekter på pause. Indtil videre er mindst 270 projekter ramt alene hos tre af landets største elnetselskaber. Energinets arbejde skal fokuseres på færre opgaver, og opgaveporteføljen for det statslige selskab skal ændres. Det står klart, efter den nyslåede firkløverregering tirsdag eftermiddag fremlagde sit regeringsgrundlag. I grundlaget hedder det blandt andet, at tiltaget skal sikre 'maksimal udbygningshastighed og effektiv udnyttelse på lang sigt, der holder omkostningerne nede for forbrugere og virksomheder.' Endelig skal selskabet have øget frihed til at planlægge og udbygge elnettet, så det passer til politiske mål og ikke kun i områder med behov, som tidligere. Dermed er der lagt op til et opgør med organiseringen af det statslige selskab, som står for udrulningen og tilpasningen af den centrale del af det danske elnet. Det sker, efter selskabet har fått massiv kritik gennem det seneste år. Under præsentationen af regeringsgrundlaget blev tiltaget ikke uddybet, men Martin Lidegaard (R) fremhævede nødvendigheden af elektrificering. 'Vi vil en gennemgribende elektrificering af Danmark, så vi i løbet af en ganske kort årrække endelig kan frigøre os af Putins gas,' sagde den radikale leder. Det statslige selskab Energinet ejer og udbygger landets centrale elnet, som forbinder landsdele og kraftværker med hinanden. Den øvrige del af elnettet drives af lokale elnetselskaber. Derudover er Energinet ansvarlig for flere andre typer infrastruktur og er bl.a. ansvarlig for at anlægge brintrøret til Tyskland. Energinet driver en række anlægsprojekter, bl.a. for at kunne udvide elnettet.
Read more »

Kronprinseparrets datter hjem til Norge efter skuddrabet i DanmarkKronprinseparrets datter hjem til Norge efter skuddrabet i DanmarkKronprinseparrets datter, prinsesse Ingrid Alexandra, er taget hjem til Norge efter skuddrabet i Danmark. Fyns Politi har tiltalt en 51-årig mand for at have dræbt kvinden med syv skud. Ofret var ligesom den nu tiltalte mand tyrkisk statsborger, og ifølge politiet pegede efterforskningen hurtigt på, at de to havde en relation til hinanden.
Read more »



Render Time: 2026-06-10 23:58:22