Beyond the Breaking News

Lokalformand holder gang i ilden og stiller op som formand for Nye Borgerlige

Danmark Nyheder Nyheder

Lokalformand holder gang i ilden og stiller op som formand for Nye Borgerlige
Danmark Seneste Nyt,Danmark Overskrifter

Pernille Vermund har ellers indstillet til, at partiets hovedbestyrelse opløser partiet.

Derfor melder han sig nu til posten som ny formand for partiet, som Pernille Vermund ellers så godt som lagde i graven i går. - Jeg stiller i hvert fald op, så der ikke er nogen, der er i tvivl om, at Nye Borgerlige kører videre, siger Nis Otto Kristensen.

Nis Otto Kristensen er formand i Nye Borgerliges lokalforening i København. Men nu har han altså ambitioner om at være formand for alle medlemmer i partiet - fra Nordjylland til København.- Men det laver vi om i dag, siger han. Hvis vi skal genrejse det borgerlige Danmark, er der brug for at samle alle gode kræfter – men i lidt færre borgerlige partier.Pernille Vermund meddelte ellers i går sammen med partiets eneste andet folketingsmedlem, Kim Edberg Andersen, at partiet nedlægger sin folketingsgruppe, og at partiet bliver opløst.Årsagen er ifølge Vermund, at der i dag er for mange borgerlige partier i Folketinget. - Hvis vi skal genrejse det borgerlige Danmark, er der brug for at samle alle gode kræfter - men i lidt færre borgerlige partier, lød det fra Vermund.Nye Borgerlige har lige nu kun to medlemmer af partiets folketingsgruppe. Partiet fik ellers seks folketingsmedlemmer ved valget 1. november 2022, men en regulær nedsmeltning kort efter valget endte med at reducere folketingsgruppen til tre. Det tredje medlem - Peter Seier Christensen - er langtidssygemeldt.Hør en af grundene til, at Nis Otto Kristensen stadig mener, der er plads til Nye Borgerlige i videoen herover. Men Nis Otto Kristensen deler ikke folketingsmedlemmernes analyse af, at det er bedst at nedlægge partiet, der har eksisteret siden 2015.- Vi kan videreføre "NB" for at udfordre de etablerede partier. Vi har stadig vores gamle projekt, og så kan det godt være, vi skal justere lidt på nogle ting. Men vi fortsætter derudaf, siger han. Det kan godt være, Christiansborg kom til at overse nogle af vores dygtige folk. Men dem har vi, og vi kører videre, og vi er på stemmesedlen næste gang.- Vi synes, de skulle være mere højreorienterede. Sådan lidt mere Meloni-agtige fra Italien, sådan så der kommer noget, der rykker. Nis Otto Kristensen mener ganske simpelt ikke, at løbet er kørt. Der er absolut stadig en plads til Nye Borgerlige i den ellers godt fyldte blå blok, mener han. - Alle de højreorienterede partier er enige om alting. Det er jeg ikke. Og når jeg går i gang med processen, skal Nye Borgerlige nok skille sig ud fra den grå masse af højreorienterede partier, som alligevel ikke siger noget som helst. Nis Otto Kristensen har tidligere været i medierne med trusler mod partifæller. Både Ekstra Bladet og B.T. har beskrevet lydklip, hvor han langer ud efter medlemmer og truer med eksklusion. - Jeg slår tænderne ud af munden på det dumme svin, har det lydt i et lydklip om et tidligere partimedlem fra Nis Otto Kristensen, som fik en advarsel af ledelsen. B.T. har beskrevet lydklippet, hvor han også truer med at trampe vedkommende i ansigtet, så "kæben sidder helt omme i nakken på ham". I den forbindelse blev han politianmeldt. Nis Otto Kristensen har erkendt, at det er ham på optagelsen. Han har forklaret, at han gennem længere tid havde følte sig "forfulgt psykologisk" af det tidligere medlem, som han overfor B.T. beskrev som "sådan et menneske, der har Darth Vader på sin dørmåtte."- Nogen mener, jeg har sagt noget. Men politiet har undersøgt sagen, og der er ikke noget at komme efter, siger han.For at Nye Borgerlige kan blive opløst, skal der afholdes to ekstraordinære generalforsamlinger, hvor to tredjedele af de stemmeberettigede begge gange skal stemme for at opløse partiet. Det oplyser partiets organisatoriske formand, Frederik Meyer Johannesen. Og det er ved en kommende generalforsamling, at Nis Otto Kristensen vil stille op og opfordre til, at partiet ikke nedlægges. - Vi møder op til generalforsamlingen og stemmer for noget helt andet, end det, der er foreslået. Vi kan ikke bruge topledelsens måde at gøre tingene på, siger han.Nis Otto Kristensen - Det kan godt være, Christiansborg kom til at overse nogle af vores dygtige folk. Men dem har vi, og vi kører videre, og vi er på stemmesedlen næste gang. Han minder om, at det er medlemmerne, der bestemmer, selvom det godt kan være, at "Pernille har glemt det". Men straks tilføjer han: - Jeg skal så også huske at sige tak til Pernille for at have kørt siden 2015, vi er glade for hendes arbejde og hendes indsats. Det har vi altid være glade for. Men som det er i dag, er vi nødt til at sige stop. Det er medlemmerne, der bestemmer.- Det er synd for Pernille, hun skred eller sagde jobbet op. For nu bliver vi store. Det er visionen. Eller ikke visionen. Det er virkeligheden. Vi kører videre.

Vi har opsummeret denne nyhed, så du kan læse den hurtigt. Hvis du er interesseret i nyheden, kan du læse hele teksten her. Læs mere:

DRNyheder /  🏆 5. in DK

 

Danmark Seneste Nyt, Danmark Overskrifter

Similar News:Du kan også læse nyheder, der ligner denne, som vi har indsamlet fra andre nyhedskilder.

Troels Lund Poulsen: 'Uforståeligt' og et 'helt forkert' at så tvivl om støtte til Ukraine | NyhederTroels Lund Poulsen: 'Uforståeligt' og et 'helt forkert' at så tvivl om støtte til Ukraine | NyhederBåde Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige mener, at støtten til Ukraine ikke skal være uendelig.
Læs mere »

Nye Borgerlige opløser sig selvNye Borgerlige opløser sig selvNye Borgerlige frygter blåt stemmespild og nedlægger nu sig selv. Pernille Vermund fortsætter dog i dansk politik.
Læs mere »

Ringberg: Vermunds parti var med til at forandre dansk politik - men undervejs blev hun også selv en andenRingberg: Vermunds parti var med til at forandre dansk politik - men undervejs blev hun også selv en andenNye Borgerlige blev en parentes i den politiske danmarkshistorie - men ikke en ligegyldig parentes.
Læs mere »

Nye Borgerlige opløser sig selv nedlæggerNye Borgerlige opløser sig selv nedlæggerNye Borgerlige frygter blåt stemmespild og nedlægger nu sig selv. Pernille Vermund fortsætter dog i dansk politik.
Læs mere »

Nye Borgerlige i oprør: - Glem det, Pernille!Nye Borgerlige i oprør: - Glem det, Pernille!Læs mere her
Læs mere »

Her fortæller Pernille Vermund, hvorfor hun opløser sit parti | Korte videoer, der oplyser og underholderHer fortæller Pernille Vermund, hvorfor hun opløser sit parti | Korte videoer, der oplyser og underholderPartileder for Nye Borgerlige Pernille Vermund opløser partiet. Årsagen er, at hun mener, kræfterne skal samles i færre partier, hvis 'det borgerlige Danmark skal genrejses'. Følg vores livedækning via linket forneden.
Læs mere »



Render Time: 2026-06-11 09:59:46